Interviu Kedei Maria Reka: ”Transparența în achiziții, o prioritate pentru echipa de implementare„

Implementarea proiectului: „Măsuri de optimizare a sistemului de intervenție integrată comunitară în comuna Sînpaul, Județul Mureș”, cod POCU/138/4/1/114864, reprezintă o provocare și o mare responsabilitate pentru echipa managerială. Pentru a disimina informațiile relevante, doamna Kedei Maria Reka, managerul proiectului, ne va răspunde la câteva întrebări.

Care este motivația pentru care v-ați implicat în implementarea acestui proiect pe fonduri europene în comuna Sînpaul?
Problemele specifice care justifica necesitatea implementarii proiectului in comuna Sanpaul pornesc de la constatarea unui nivel de trai scazut in randul cetatenilor datorat deprivarii materiale severe cu care acestia se confrunta. Totodata, lipsa locurilor de munca si a oportunitatilor de ocupare, educatia precara in randul membrilor localitatii, in special in randul tinerilor romi, lipsa calificarilor profesionale solicitate pe piata fortei de munca, migratia fortei de munca, insecuritatea sociala provocata de lipsa veniturilor, deprivarea materiala severa a unei parti insemnate din populatie, in special in randul romilor, segregarea rezidentiala a membrilor comunitatii cu romi, conditiile de locuire precare cu care se confrunta un segment important din populatie, in special in comunitatea cu romi, reprezinta disparitati socio-economice care justifica interventia. In conformitate cu analiza preliminara realizata la nivel local pentru fundamentarea cererii de finantare, localitatea Sanpaul (cu satele componente) este o localitate marginalizata, cu populatie saraca, cu un nivel redus de educatie, cu acces redus la ocupare, lipsita de oportunitati in domeniul antreprenoriatului si ocuparii pe cont propriu, cu o infrastructura medico-sociala deficitara si conditii de locuit precare.

Forta de munca pregatita este o problema acuta a tarii noastre. Cum stati la nivelul comunei Sinpaul?

Referitor la capitalul uman, proportia persoanelor de etnie roma intre 15-65 ani care au absolvit maxim 8 clase este de 12%. Ingrijorator este faptul exista un procent de 32% care nu au absolvit nici o forma de invatmant. In randul populatiei majoritare, proportia persoanelor intre 15-65 ani care au absolvit 8 clase este de 37%, in plus exista un procent semnificativ de persoane care au absolvit invatamantul de 10 clase (35%), scoala profesionala (12%) si invatamant liceal (6%). Conform datelor statistice rezultate din cercetarea de teren, rata de ocupare este foarte scazuta in randul romilor (2% romi angajati) comparativ cu neromii (14% neromi angajati cu forme legale). Regasim valori ridicate in randul respondentilor romi care au mentionat ca sunt angrenati in munca de zilier fara forme legale 28% romi comparativ cu 8% neromi angrenati in acelasi tip de munca ziliera fara forme legale. In plus regasim un procent semnificativ de persoane casnice ( 32% romi si 18% neromi), someri ( 6% romi si 12 neromi) si persoane aflate in cautarea unui loc de munca ( 30% romi si 34% neromi). De asemenea, migratia pentru ocuparea unui loc de munca in strainatate este un fenomen in crestere intalnit in randul locuitorilor din localitatea Sanpaul.

Ce date aveti privind problema locuirii și proprietății în comunitate?

In ceea ce priveste locuirea, locuintele respondentilor de etnie roma se regasesc preponderent in comunitatea cu romi segregata rezidential, cu acces redus la serviciile comunitare, locuinte compuse in medie din 2 camere de dimensiuni reduse, racordate la reteaua de energie electrica, alimentate cu apa de la fantana, cu un grad ridicat de uzura care necesita reparatii, 35% dintre locuintele respondentilor fiind cu grad ridicat de prabusire. Referitor la tipul locuintelor neromilor din localitatea Sanpaul, constatam ca locuintele respondentilor se afla mai aproape de serviciile comunitare, cu acces la drumuri comunale si judetene, compuse in medie din 3-4 camere, racordate la reteaua de energie electrica, alimentate cu apa cu un grad redus de uzura care sa necesite reparatii/consolidare. In ceea ce priveste situatia actelor de proprietate, 12% dintre respondentii romi au mentionat ca detin acte de proprietate si 83% dintre acestia au mentionat ca nu detin acte de proprietate. Referitor la actele de proprietate, 91% dintre respondentii neromi au mentionat ca au acte de proprietate si un procent de 7% dintre respondenti au mentionat ca nu detin acte de proprietate.

Ce probleme privind sanatatea populatiei s-au identificat pe plan local?

Nivelul de educatie sanitara in randul populatiei este foarte scazut, iar lipsa accesului la servicii si informare, precum si lipsa educatiei pentru sanatate pun in pericol viata oamenilor, in special din comunitatile segregate rezidential. In domeniul social, la nivelul autoritatii locale nu exista un serviciu de asistenta sociala specializat care sa vina in sprijinul nevoilor locuitorilor, lipsa de informare a acestora cu privire la accesarea propriilor drepturi sociale fiind una acuta. In localitate nu exista programe care sa vina in sprijinul copiilor, programe de suport care sa vina in sprijinul populatiei vulnerabile, nu exista spatiu de recreere pentru batrani/pensionari sau centre pentru copii si batrani care sa le ofere posibilitatea adultilor apti de munca sa devina activi pe piata fortei de munca. Toate aceste probleme descrise, afecteaza negativ viata membrilor localitatii Sanpaul, lipsa unei interventii sistematizate care sa raspunda nevoilor urgente ale populatiei conducand la cresterea progresiva a riscului majorarii ratei de saraciei si excluziune sociala in randul membrilor comunitatii.

Care este feed-back-ul în comunitate după primele luni de implementare a proiectului?
Target-ul proiectului este de a îmbunătăți nivelul de viață a membrilor cu risc ridicat de marginalizare și sărăcie. Dorim să le oferim oamenilor un trai mai bun, condiții de viață, educație, locuire, profesionale și sociale demne de un stat membru în UE. Reacția publicul nostru țintă ne-a surprins într-un mod plăcut în această primă parte de implementare, oamenii doresc să fie ajutați să se integreze, vor locuri de muncă, educație, servicii sanitare și sociale mai bune, și sunt dispuși să colaboreze cu noi pentru a le realiza.
Care este principalele achiziții făcută sau care urmează să fie făcute până acum în cadrul proiectului?
Dorim să avem un grad ridicat de transparență la nivelul achizițiilor făcute în proiect. Pentru infiintarea unui Centru Comunitar de Resurse (CCR) avem nevoie de o serie de achiziții care să răspundă nevoilor implementării proiectului. Structura de implementare a programului de servicii integrate are la baza livrarea de servicii prin intermediul unui Centru Multifunctional de Interventie Integrata (CCR). Domeniile de interventie pentru care vor fi livrate servicii in cadrul CCR sunt: ocupare, antreprenoriat, juridic, medico-social, locuire, educatie si multiculturalism. Avand in vedere lipsa unui spatiu adecvat la nivel local, CCR va fi functionabil in cadrul unei structuri modulare achizitionate in cadrul proiectului de 110-140 mp. Totodata, in structura modulara achizitionata va functiona si „Centrul de zi” precum si programul „After school”. Achizitia structurii modulare se va realiza in baza unui caiet de sarcini realizat de catre achizitorul proiectului. Structura modulara achizitionata va fi amplasata in satul Sanpaul, pus la dispozitie cu titlu gratuit de catre autoritatea locala, locatie accesibila tuturor beneficiarilor proiectului.
2.1.2 Dotarea CCR: Structura CCR va fi dotata cu echipament si mobilier necesar desfasurarii activitatii, respectiv: 10 birouri, 10 dulapuri, 10 laptopuri cu licenta softwere, 2 PC-uri cu licenta software, 30 scaune, 3 multifunctionale, servicii internet si telefonie fixa si mobila, 2 truse medicala mica chirurgie, 2 truse de prim ajutor, 3 truse medicale mobile, 6 extinctoare, 2 buc. pat medical, 2 cantare medicale cu taliometru, 2 aparate EKG mobil, consumabile medico-sanitare, consumabile birou, cartuse tonner, hartie A4 si A3, materiale birotica-papetarie, 1 videoproiector cu ecran de proiecte, 2 flipchart, hartie flichart, 2 table white board, sistem videoconferintra, servicii de securitate. In plus, pentru a asigura mobilitatea echipei si totodata pentru a asigura accesul membrilor comunitatii la servicii, in proiect se va achizitiona un autoturism tip 8+1 care va servi nevoilor de mobilitate a activitatilor centrului.

Interviu realizat de expert PR, Ionel Albu

Conținutul acestui material nu reprezintă în mod obligatoriu poziția oficială a Uniunii Europene sau a Guvernului României